Arbetsgivarens hantering av skador på arbetsplatsen
På många arbetsplatser kan risken för olyckor på arbetsplatsen vara väldigt små, medan på andra arbetsplatser kan det vara något som förekommer med...
På många arbetsplatser kan risken för olyckor vara väldigt små, medan det på andra arbetsplatser kan vara något som förekommer med jämna mellanrum trots ett aktivt systematiskt arbetsmiljöarbete med rutiner, policys och annan viktig dokumentation om hur arbetet ska genomföras på ett säker sätt. Men hur ska olyckor och tillbud hanteras?
På många stora arbetsplatser finns det satta rutiner, dokumentation och arbetsfördelningar av vem som gör vad vid en arbetsplatsolycka eller ett tillbud. Detta kan självklart variera från arbetsplats till arbetsplats, men de arbetsrättsliga kraven är mycket omfattande och något alla verksamheter ska förhålla sig till. På mindre bolag kan kunskapen om vilka krav verksamheten omfattas av varierar och det kan vara svårt att veta vad som krävs, var man kan vända sig samt hur det ska genomföras.
Kort och gott ska alla arbetsskador på arbetsplatsen alltid anmälas till försäkringskassan samt att allvarliga arbetsplatsolyckor och allvarliga tillbud ska anmälas till arbetsmiljöverket. Utöver detta är det viktigt att ta reda på vad som har hänt och hur det hänt, för att kunna minska riskerna för att det ska hända igen. Det är vanligt att det skett en fördelning av arbetsmiljöuppgifter inom verksamheten och därmed kan ansvaret på vem som ska anmäla arbetsskadan variera, vanligast är att chef eller VD skickar in anmälan. Beroende på vilken typ av arbetsskada det handlar om kan det se något olika ut med vart anmälan ska in. Innan ni skickar in anmälan är det viktigt att prata med arbetsplatsens skyddsombud och den skadade, för att se till att alla är överens om vad som hänt. Viktigt att komma ihåg är att medarbetaren som skadat sig inte bär ansvaret att anmäla olyckan, utan det ligger på arbetsgivaren.
Behöver din verksamhet hjälp med att utforma rutiner, handlingsplaner eller annan dokumentation gällande ert arbetsmiljöarbetet och arbetsskador? Eller utreda interna rutiner med hjälp av en HR-revision?
Kontakta oss så hjälper vi er säkerställa att ni har en säker arbetsplats!
Vi avsäger oss allt ansvar över att innehållet i texten är aktuellt och i linje med gällande lagar, regler och förordningar inom det skrivna ämnet vid tid för läsning. Vi kan därmed inte garantera att texten är aktuell eftersom uppdateringar sker kontinuerligt och siffror, uttalanden i texten och annat kan vara inaktuellt när du läser det. Därför är det viktigt att Ha i åtanke när inlägget skrivits och vara kritisk till att förändringar kan ha skett sedan publiceringen av inlägget.
Vill du vara säker på att informationen är aktuell, hjälper vi dig mer än gärna genom rådgivning och stöd. Kontakta oss för mer information.
På många arbetsplatser kan risken för olyckor på arbetsplatsen vara väldigt små, medan på andra arbetsplatser kan det vara något som förekommer med...
Vad innebär det att jobba med det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) och varför måste man som arbetsgivare göra det?
Om du som chef eller kollega misstänker att någon på arbetsplatsen har ett missbruksproblem är det viktigt att du agerar så snart misstanken...