På samma sätt som ett företag behöver arbeta varumärkesbyggnade för att deras tjänster eller produkter ska synas utåt, måste arbetsgivaren arbeta aktivt för att kunna påverka hur andra ser på företaget som en arbetsgivare. Detta är employer branding.
Kort och gott innebär empolyer branding hur du väljer att marknadsföra ditt företag ut mot kandidater. Det kan göras genom att exempelvis dela med dig av företagskultur, medarbetarberättelser eller värderingar.
Varför är det viktigt?
Då det idag är och under en längre tid varit arbetstagarens marknad och konkurrensen på kandidater blivit allt större, är det av största vikt att ha ett starkt arbetsgivarvarumärke och employer brand. För att kunna fortsätta växa som organisation måste du övertyga och attrahera drivna och kompetenta kandidater om att just din organisation är en bra arbetsplats. Ju starkare arbetsgivarvarumärke dess då fler ansökningar kommer komma till just ditt företag istället för eventuella konkurrenter med ett sämre employer brand.
Genom att aktivt arbeta med att öka kännedomen om arbetsgivarvarumärket kan du se till att ditt företag ligger steget före dagen då ni behöver rekrytera nya medarbetare.
Några tips för att stärka ditt employer brand:
Behöver du hjälp med arbetet inom HR och ditt arbetsgivarvarumärke, hör av dig till en av våra HR-Konsulter så hjälper vi dig.