Frånvaro på grund av dödsfall eller begravning är en svår och känslosam tid för den anställde. Det är viktigt att känna till vilka regler som gäller för att kunna ge rätt stöd och hantera situationen på ett korrekt sätt. Här går vi igenom vilka möjligheter till ersättning och ledighet som finns vid frånvaro på grund av dödsfall eller begravning.
Rätt till ledighet
En anställd har rätt till ledighet vid dödsfall eller begravning av en närstående. För att kunna stödja den anställde och ge möjlighet till att hantera den personliga situationen kan arbetsgivaren erbjuda olika former av ledighet:
Ledighet med lön: Vissa arbetsgivare erbjuder ledighet med bibehållen lön vid dödsfall i familjen eller närståendes krets. Detta kan vara reglerat i kollektivavtal eller företagets policy.
Obetald ledighet: Om arbetsgivaren inte erbjuder betald ledighet kan den anställde ansöka om obetald ledighet för att kunna delta i begravningen eller hantera praktiska arrangemang.
Särskilda regler och avtal
Kollektivavtal: Kollektivavtal kan innehålla specifika bestämmelser om rätt till ledighet och eventuell ersättning vid dödsfall eller begravning. Det är viktigt att vara medveten om vad som gäller enligt det aktuella kollektivavtalet.
Företagets policy: Många företag har en utarbetad policy för hur man hanterar frånvaro vid dödsfall eller begravning. Det kan inkludera riktlinjer för vilken typ av ledighet som erbjuds och eventuell ersättning.
Ansökan om ledighet
För att kunna ta ledigt vid dödsfall eller begravning bör den anställde informera arbetsgivaren så snart som möjligt. Det kan krävas att den anställde lämnar in en skriftlig ansökan om ledighet och eventuell önskan om ersättning. Det är också viktigt att vara beredd att visa upp ett dödsbevis eller annan dokumentation vid behov.
Stöd till den anställde
Att hantera frånvaro vid dödsfall eller begravning kräver förståelse och medkänsla från arbetsgivarens sida. Det kan vara en bra idé att erbjuda stöd i form av samtal med HR eller företagshälsovård för att hjälpa den anställde att hantera den emotionella påfrestningen.
Vid frånvaro på grund av dödsfall eller begravning kan den anställde rätt till ledighet för att kunna närvara vid begravningen eller hantera praktiska arrangemang. Reglerna kring ersättning och ledighet kan variera beroende på företagets policy och eventuellt kollektivavtal. Som arbetsgivare är det viktigt att vara medveten om och följa dessa regler för att stödja den anställde på bästa sätt i en svår tid.
Behöver du hjälp med att hantera frågor kring frånvaro vid dödsfall eller begravning? Kontakta oss på Lön & HR bolaget för expertstöd inom lön och HR. Vi finns här för att stödja dig och ditt företag med att följa gällande regler och skapa en stöttande arbetsmiljö.
Vi avsäger oss allt ansvar över att innehållet i texten är aktuellt och i linje med gällande lagar, regler och förordningar inom det skrivna ämnet vid tid för läsning. Vi kan därmed inte garantera att texten är aktuell eftersom uppdateringar sker kontinuerligt och siffror, uttalanden i texten och annat kan vara inaktuellt när du läser det. Därför är det viktigt att Ha i åtanke när inlägget skrivits och vara kritisk till att förändringar kan ha skett sedan publiceringen av inlägget.
Vill du vara säker på att informationen är aktuell, hjälper vi dig mer än gärna genom rådgivning och stöd. Kontakta oss för mer information.