Skip to the main content.

2 min read

Fördelar med Interim HR till din verksamhet

Fördelar med Interim HR till din verksamhet

Hos många småföretag är det vanligt att hanteringen av personal- och HR-frågor fördelas ut till andra funktioner inom verksamheten då ekonomi kanske inte finns eller att det inte finns tillräckliga arbetsuppgifter för en heltidstjänst? Kanske har ekonomi hand om dessa frågor hos just er, eller kanske ett fördelat ansvar mellan VD, Ekonomi och en Operativ chef? Men vad händer när kunskapen inte är tillräcklig eller tiden inte räcker till? Att ha en Interim HR-avdelning kan därmed vara det rätta alternativet för er. 

En outsourcad, eller interim HR-avdelning kan med fördel vara ett alternativ för flertalet verksamheter för att få tillgång till den specialist kompetens som kan vara avsaknad om verksamheten inte har sin egen interna HR-funktion. Det ger chefer och medarbetare en trygghet i att personalärenden, arbetsmiljöfrågor och andra HR-relaterade frågor hanteras på ett säkert och professionellt sätt, samt att alla lagar och regler efterföljs. Utöver det så ger det er möjligheten att fokusera på kärnverksamheten, så att ni kan fokusera på era affärsresultat och minska den administrativa bördan för de som fått uppgifterna utdelade utöver sina huvudsakliga arbetsuppgifter. 


Att ha anställd personal kostar mycket pengar, inte enbart genom utbetalning av lön utan för semesterdagar, försäkringar, pension, sociala avgifter m.m. Att istället ha en outsourcad funktion kan ni konvertera de fasta kostnaderna och ni behöver enbart betala för de tjänster som behövs. Det ger er verksamhet en flexibilitet att anpassa resurserna efter det behov som finns i verksamheten.


Ibland kan HR-frågor och andra personalfrågor känns lite överflödiga, många kan tänka "Vi har ju så bra villkor och alla är så nöjda, vi behöver inte det där". Det är vid sådana tankesätt som det kan bli extra viktigt att just ha en HR-funktion, då lagar, regler och förordningar måste följas oavsett hur bra en kan uppfatta det som att man har det inom sin verksamhet. 


Sammanfattningsvis ger en outsourcad eller interim HR-funktion er möjligheten till att dra nytta av specialistkunskap, tids effektivt arbete och kostnadsbesparingar. Det hjälper er verksamhet att bli mer flexibel, få större fokus på kärnverksamheten och en ökad effektivitet. 


Vill din verksamhet ha hjälp genom att optimera er HR-funktion, frigöra utrymme och försätta växa? Kontakta oss så hjälper vi er säkerställa att ni har allt ni behöver för att uppnå en HR-funktion i toppklass. 

Kontakta oss

Vi avsäger oss allt ansvar över att innehållet i texten är aktuellt och i linje med gällande lagar, regler och förordningar inom det skrivna ämnet vid tid för läsning. Vi kan därmed inte garantera att texten är aktuell eftersom uppdateringar sker kontinuerligt och siffror, uttalanden i texten och annat kan vara inaktuellt när du läser det. Därför är det viktigt att Ha i åtanke när inlägget skrivits och vara kritisk till att förändringar kan ha skett sedan publiceringen av inlägget.

 

Vill du vara säker på att informationen är aktuell, hjälper vi dig mer än gärna genom rådgivning och stöd. Kontakta oss för mer information.

Viktiga begrepp inom HR

Viktiga begrepp inom HR

AI, ENPS, HRM och Empolyer branding är exempel på ett fåtal begrepp inom HR-spektrumet som kan vara bra för dig som företagare att ha koll på. I...

Read More
Vad är employer branding?

Vad är employer branding?

På samma sätt som ett företag behöver arbeta varumärkesbyggnade för att deras tjänster eller produkter ska synas utåt, måste arbetsgivaren arbeta...

Read More
Att tänka på när du ska anställa första gången!

Att tänka på när du ska anställa första gången!

Att anställa för första gången kan vara en spännande och utmanande uppgift för vilken organisation som helst. Här är några saker att tänka på innan...

Read More