Skip to the main content.

1 min read

Signaler om ohälsa som du inte får missa som chef

Signaler om ohälsa som du inte får missa som chef

Som chef har du ett annat arbetsmiljöansvar än övriga medarbetare inom verksamheten, ett av dessa ansvar är att ha koll på dina medarbetare och vara uppmärksam för tecken på ohälsa. Men vad finns det egentligen för signaler som du ska hålla ögonen öppna för och hur ska du hantera det?

Tecken som kan vara bra för dig att hålla utkik efter är:

- Har någon av dina medarbetare flera korta sjukfrånvaro perioder och/eller börjar komma sent till jobbet på morgonen? Ofta sker sjukfrånvaron i samband med helgen, men den kan lika gärna förekomma under andra veckodagar. 

- Har humöret och attityden ändrats? Kanske är medarbetaren mer benägen att höja rösten, blir ofta sur och startar konflikter?

- Hur är närminnet hos personen? Glömmer hen bort sig och tappar tråden lätt? 

- Arbetsuppgifternas kvalitet försämras. Fel kan börja dyka upp i arbetsuppgifter som kanske är väldigt enkla, eller att produktiviteten försämrats?

 

Det är viktigt att du som chef agerar och tar ett samtal tillsammans med medarbetaren som visar tecken på ohälsa på arbetsplatsen tidigt för att minska risken för att det istället leder till en långtidssjukskrivning längre fram. Fångar du upp signalerna tidigt hjälper du till att minska kostnaderna för individen, företaget och samhället, samt att chanserna för individen att återvända till arbetet tidigt blir markant större. 

 

Behöver ni hjälp inför rehabsamtal, chefscoachning eller annan stöttning inom HR-området? Kontakta oss idag så hjälper vi er vidare!

Kontakta oss

Vi avsäger oss allt ansvar över att innehållet i texten är aktuellt och i linje med gällande lagar, regler och förordningar inom det skrivna ämnet vid tid för läsning. Vi kan därmed inte garantera att texten är aktuell eftersom uppdateringar sker kontinuerligt och siffror, uttalanden i texten och annat kan vara inaktuellt när du läser det. Därför är det viktigt att Ha i åtanke när inlägget skrivits och vara kritisk till att förändringar kan ha skett sedan publiceringen av inlägget.

 

Vill du vara säker på att informationen är aktuell, hjälper vi dig mer än gärna genom rådgivning och stöd. Kontakta oss för mer information.

Löneskillnader - Ditt ansvar som arbetsgivare

Löneskillnader - Ditt ansvar som arbetsgivare

Att arbeta med jämställdhet inom en organisation kan ske på flera olika sätt. Att arbeta med lönekartläggning är ett bra verktyg för att säkerställa...

Read More
Så håller du i ett bra lönesamtal som chef

Så håller du i ett bra lönesamtal som chef

Att som chef hålla i lönesamtal kan både kännas nervöst och lite jobbigt då lön kan vara ett känsligt ämne för många. Kommer medarbetaren bli nöjd?...

Read More
Hur ska man hantera olovlig frånvaro på arbetsplatsen?

Hur ska man hantera olovlig frånvaro på arbetsplatsen?

När det gäller hantering av olovlig frånvaro i Sverige finns det vissa åtgärder och processer som kan följas. Här är några steg som kan vara till...

Read More