Skip to the main content.

1 min read

Digitala inspektioner av Arbetsmiljöverket

Digitala inspektioner av Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöverket gick i dagarna ut med att de kommer genomföra digitala inspektioner på 2000 verksamheter runt om i Sverige. De verksamheter som de valt att fokusera på är aktiva inom branscher där digitalt arbete blivit mer och mer förekommande. Men vad kan man egentligen förvänta sig under denna inspektion, och vad har du som arbetsgivare för ansvar vid digitalt arbete?

Sedan Covid tog ett järngrepp om världen 2020 har hybrid/distansarbete blivit alltmer förekommande, och verksamheter som kunde erbjuda distansarbete under pandemin har i stor utsträckning fortsatt erbjuda någon slags hybridlösning för sina medarbetare. Att erbjuda hybridlösningar har både positiv och negativ inverkan på verksamheten och dess medarbetare, det är därmed extra viktigt för arbetsgivaren att se över sin digitala arbetsmiljö för att säkerställa att arbetet kan fortlöpa utan konstigheter, samt att medarbetarna mår bra.

 

För att undersöka din digitala arbetsmiljö bör du som arbetsgivare exempelvis titta på de system som ni använder digital. Är de anpassade efter människan och deras arbetsuppgifter? Är systemet kvalitativt och pålitligt? Påverkas arbetets innehåll av systemen som ni använder? Detta är några exempel på frågor som kan vara bra att ställa sig själv inom det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) och dess digitala bitar.

 

Vidare är det även av största vikt att som arbetsgivare förstå att man har ett arbetsmiljöansvar för sina medarbetare, oavsett om de arbetar hemifrån eller på plats på kontoret. Att ha rutiner för att kunna undersöka arbetsförhållanden är av största vikt för att därefter kunna bedöma vilka risker som kan finnas och sedan kunna sätta in åtgärder. Dialog tillsammans med verksamhetens medarbetare om den digitala miljön och hur de påverkar arbetet, samt ha förståelse för hur era system fungerar är en bra start för att nå målet att vara en arbetsgivare med god fysisk, och digitala arbetsmiljö.

 

Behöver du och din verksamhet med det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) för både er fysiska och digitala arbetsmiljö? Kontakta oss så hjälper vi er vidare i ert arbetsmiljöarbete!

 

Vi avsäger oss allt ansvar över att innehållet i texten är aktuellt och i linje med gällande lagar, regler och förordningar inom det skrivna ämnet vid tid för läsning. Vi kan därmed inte garantera att texten är aktuell eftersom uppdateringar sker kontinuerligt och siffror, uttalanden i texten och annat kan vara inaktuellt när du läser det. Därför är det viktigt att Ha i åtanke när inlägget skrivits och vara kritisk till att förändringar kan ha skett sedan publiceringen av inlägget.

 

Vill du vara säker på att informationen är aktuell, hjälper vi dig mer än gärna genom rådgivning och stöd. Kontakta oss för mer information.

Vikten av att arbeta med ditt företags arbetsmiljö

Vikten av att arbeta med ditt företags arbetsmiljö

Att aktivt arbeta med din verksamhets arbetsmiljö är inte bara viktigt för att följa de lagar, regler och förordningar som finns, utan även för att...

Read More
Webbinarium - Arbetsmiljö (SAM)

Webbinarium - Arbetsmiljö (SAM)

Vad innebär det att jobba med det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) och varför måste man som arbetsgivare göra det?

Read More
Att leda ett team vid distansarbete

Att leda ett team vid distansarbete

Sedan pandemins start under våren 2020 har mycket hänt, en av dessa saker är att fler arbetsgivare erbjuder distans- och hybridarbete för sina...

Read More