Att förstå arbetsgivarens ansvar vid sjukskrivning är avgörande för korrekt hantering av sjuklön och arbetsgivaravgifter. Här går vi igenom vad som gäller för arbetsgivarens kostnader vid sjukskrivning, från den första sjukdagen till längre sjukdomsperioder.
Arbetsgivarens ansvar vid sjukskrivning
Enligt sjuklönelagen har arbetsgivaren ett ansvar att betala sjuklön till anställda som blir sjuka. Denna skyldighet gäller under de första 14 kalenderdagarna av en sjukperiod.
Dag 1: Karensavdrag
När en anställd blir sjuk görs först ett karensavdrag. Karensavdraget är ett engångsavdrag som motsvarar 20 procent av en genomsnittlig veckoinkomst i sjuklön. Detta avdrag görs oavsett när på dagen sjukfrånvaron börjar och är tänkt att motsvara en arbetsdags genomsnittliga sjuklön.
Dag 2-14: Sjuklön
Efter att karensavdraget har gjorts betalar arbetsgivaren sjuklön från och med den andra sjukdagen till och med den fjortonde kalenderdagen. Sjuklönen uppgår till 80 procent av den anställdes lön och andra anställningsförmåner som den anställde går miste om på grund av sjukdomen.
Beräkning av sjuklön
För att beräkna sjuklönen följer du dessa steg:
Längre sjukdomsperioder
Om sjukskrivningen varar längre än 14 dagar övergår ansvaret för ersättning till Försäkringskassan. Arbetstagaren behöver lämna ett läkarintyg till arbetsgivaren från och med den åttonde sjukdagen för att styrka sjukfrånvaron. Arbetsgivaren betalar sjuklön under de första 14 dagarna och Försäkringskassan tar sedan över med sjukpenning.
Särskilda situationer och undantag
Som arbetsgivare har du ett ansvar att betala sjuklön till dina anställda under de första 14 dagarna av en sjukperiod. Det börjar med ett karensavdrag på första sjukdagen, följt av 80 procent av den ordinarie lönen från dag 2 till dag 14. För längre sjukskrivningar övergår ansvaret för ersättning till Försäkringskassan, men arbetsgivaren behöver begära in ett läkarintyg från arbetstagaren från och med den åttonde sjukdagen.
Behöver du hjälp med att hantera sjuklön och andra HR-relaterade frågor? Kontakta oss på Lön & HR bolaget för expertstöd inom lön och HR. Vi hjälper dig att säkerställa att dina rutiner följer gällande lagar och avtal, samtidigt som vi stödjer en hälsosam och produktiv arbetsmiljö.
Vi avsäger oss allt ansvar över att innehållet i texten är aktuellt och i linje med gällande lagar, regler och förordningar inom det skrivna ämnet vid tid för läsning. Vi kan därmed inte garantera att texten är aktuell eftersom uppdateringar sker kontinuerligt och siffror, uttalanden i texten och annat kan vara inaktuellt när du läser det. Därför är det viktigt att Ha i åtanke när inlägget skrivits och vara kritisk till att förändringar kan ha skett sedan publiceringen av inlägget.
Vill du vara säker på att informationen är aktuell, hjälper vi dig mer än gärna genom rådgivning och stöd. Kontakta oss för mer information.