Skip to the main content.

1 min read

Visselblåsning – Vad gäller för ditt företag

Visselblåsning – Vad gäller för ditt företag

Den 17 december 2021 började en lag för visselblåsning gälla (visselblåsarlagen). Denna lag innebär att man ska kunna larma om missförhållanden både till en myndighet och på en arbetsplats.

Visselblåsarfunktionen ska vara anonym och visselblåsarna ska skyddas från repressalier från arbetsgivaren. Om en visselblåsare skulle utsättas för repressalier i alla fall ska det finnas en rätt till skadestånd för visselblåsaren. Utöver medarbetarna inom en organisation ska exempelvis konsulter, praktikanter, aktieägare och volontärer ingå i den skyddade personalkretsen och kunna använda visselblåsarsystemet.

Beroende på storlek på bolag, offentlig eller privat arbetsgivare ser kraven något olika ut. Här reder vi ut vad som gäller ditt företag och om du behöver en visselblåsarfunktion eller ej.

  • Alla offentliga arbetsgivare med fler än 50 anställda behöver en visselblåsarfunktion.
  • Privata arbetsgivare med fler än 249 anställda ska enligt lagen ha funktionen på plats sedan 17 juli 2022.
  • Från och med den 17 december år 2023 ska även privata arbetsgivare med minst 50 anställda ha funktionen på plats.

 

Behöver du hjälp med arbetsrätt, policys eller andra HR-frågor? Hör av dig till en av våra HR-Konsulter så hjälper vi dig.

 

Vi avsäger oss allt ansvar över att innehållet i texten är aktuellt och i linje med gällande lagar, regler och förordningar inom det skrivna ämnet vid tid för läsning. Vi kan därmed inte garantera att texten är aktuell eftersom uppdateringar sker kontinuerligt och siffror, uttalanden i texten och annat kan vara inaktuellt när du läser det. Därför är det viktigt att Ha i åtanke när inlägget skrivits och vara kritisk till att förändringar kan ha skett sedan publiceringen av inlägget.

 

Vill du vara säker på att informationen är aktuell, hjälper vi dig mer än gärna genom rådgivning och stöd. Kontakta oss för mer information.

Vikten av att arbeta med ditt företags arbetsmiljö

Vikten av att arbeta med ditt företags arbetsmiljö

Att aktivt arbeta med din verksamhets arbetsmiljö är inte bara viktigt för att följa de lagar, regler och förordningar som finns, utan även för att...

Read More
Vilka HR-processer bör finnas på plats innan ett företag gör en IPO?

Vilka HR-processer bör finnas på plats innan ett företag gör en IPO?

När en organisation förbereder sig för en initial public offering (IPO), är det viktigt att ha HR-processer på plats för att säkerställa att...

Read More
Dags att börja förbereda verksamheten för arbetsmiljöverkets nya regelstruktur!

Dags att börja förbereda verksamheten för arbetsmiljöverkets nya regelstruktur!

Arbetsmiljöverkets nuvarande regelstruktur för allmänna råd och föreskrifter har fått en gedigen förändring. De 67 föreskrifter som finns idag har...

Read More