Vikten av att arbeta med ditt företags arbetsmiljö
Att aktivt arbeta med din verksamhets arbetsmiljö är inte bara viktigt för att följa de lagar, regler och förordningar som finns, utan även för att...
Föreställ dig att du en måndag morgon kommer in på kontoret och märker att en av dina medarbetare sluddrar, pratar osammanhängande och du konstaterar att medarbetaren verkar vara påverkad av alkohol eller droger. Du bokar snabbt in din HR på ett möte för att diskutera "Vad gör vi nu? Kan vi säga upp medarbetaren?"
Det korta svaret är: Inte nödvändigtvis, och oftast inte.
Det lite längre svaret: Det finns en rad olika aspekter som vi måste ta i beaktning när vi hanterar fall av missbruk.
Rehabiliteringsansvar
Missbruk betraktas generellt som en sjukdom, vilket innebär att arbetsgivaren har ett omfattande rehabiliteringsansvar. Fokus bör ligga på att med hjälp av företagshälsovård eller liknande stödja medarbetaren i att övervinna sitt missbruk. Om medarbetaren inte följer rehabiliteringsplanen kan en uppsägning övervägas, inte på grund av missbruket i sig, utan på grund av upprepad misskötsel.
Säkerhetsrisker
Om medarbetarens arbete innefattar säkerhetskritiska uppgifter, som att framföra fordon eller hantera tunga maskiner, kan onykterhet utgöra en direkt fara. I sådana fall kan möjligheten till uppsägning vara större, särskilt om arbetsplatsens kollektivavtal ger arbetsgivaren rätt att kräva drogtest vid misstanke. Vägran att genomföra ett sådant test kan i sig utgöra grund för uppsägning.
Individuella bedömningar
Varje fall är unikt och bör hanteras metodiskt, noggrant och objektivt. Här är några steg som bör följas:
Avslutningsvis
Både HR och chefer bör hantera misstänkta missbruksfall med juridisk noggrannhet och empati. Det är viktigt att komma ihåg att det är en människa som påverkas av era beslut, och i många fall behöver personen hjälp, även om beslutet till slut blir att anställningen inte kan fortsätta.
För den som är känner sig manad kan följande domar från Arbetsdomstolen vara av intresse:
Kontakta oss idag för personlig rådgivning och skräddarsydda lösningar som passar din organisations unika behov!
Vi avsäger oss allt ansvar över att innehållet i texten är aktuellt och i linje med gällande lagar, regler och förordningar inom det skrivna ämnet vid tid för läsning. Vi kan därmed inte garantera att texten är aktuell eftersom uppdateringar sker kontinuerligt och siffror, uttalanden i texten och annat kan vara inaktuellt när du läser det. Därför är det viktigt att Ha i åtanke när inlägget skrivits och vara kritisk till att förändringar kan ha skett sedan publiceringen av inlägget.
Vill du vara säker på att informationen är aktuell, hjälper vi dig mer än gärna genom rådgivning och stöd. Kontakta oss för mer information.
Att aktivt arbeta med din verksamhets arbetsmiljö är inte bara viktigt för att följa de lagar, regler och förordningar som finns, utan även för att...
Som arbetsgivare är det viktigt att veta när du kan kräva sjukintyg från dina anställda för att säkerställa korrekt hantering av sjukfrånvaro. Att ha...
Arbetsrätten ändras kontinuerligt och det kan vara svårt att veta om organisationen uppfyller alla krav. Ett sätt att få en överblick är att göra en...