Skip to the main content.

2 min read

Vilken semesterrätt gäller i Sverige?

Vilken semesterrätt gäller i Sverige?

Sommaren kommer allt närmare och med den kommer frågorna om semester. För arbetsgivare är det viktigt att ha koll på de regler som gäller för semesterrätt i Sverige för att kunna planera och administrera semestern korrekt för sina anställda. Här går vi igenom de grundläggande principerna för semesterrätten i Sverige och vad arbetsgivare bör tänka på.

I Sverige regleras semester rätten av semesterlagen, som garanterar att alla anställda har rätt till en viss mängd betald semester varje år. Den grundläggande semester rätten innebär att varje anställd har rätt till 25 semesterdagar per semesterår.

Semesterår och intjänandeår
Semesteråret löper från den 1 april till den 31 mars året därpå. Intjänandeåret är det år som föregår semesteråret, alltså perioden från den 1 april till den 31 mars. Under intjänandeåret tjänar den anställde in rätten till betald semester som sedan kan tas ut under semesteråret.

Betald och obetald semester
Anställda har rätt till 25 dagars semester per år, men det är viktigt att skilja mellan betald och obetald semester:

  • Betald semester: Den anställde har tjänat in betald semester under intjänandeåret. Semesterlönen består av den ordinarie lönen plus ett semestertillägg.
  • Obetald semester: Om en anställd inte har tjänat in tillräckligt med betald semester har de ändå rätt till obetald ledighet upp till 25 dagar.


Semesterlön och semestertillägg

Semesterlönen utgörs av den vanliga månadslönen samt ett semestertillägg. Semestertillägget är 0,43 procent av månadslönen per semesterdag. För timanställda beräknas semesterlönen som 12 procent av den anställdes intjänade lön under intjänandeåret.

Semesterförläggning
Arbetsgivaren har rätt att bestämma när semester ska tas ut, men ska i möjligaste mån ta hänsyn till de anställdas önskemål. Som huvudregel ska den anställde ha möjlighet att ta ut minst fyra veckors sammanhängande semester under perioden juni till augusti. Detta kallas huvudsemester.


Särskilda regler och undantag

  • Avtal och kollektivavtal: Arbetsgivare och anställda kan ha särskilda avtal eller kollektivavtal som avviker från semesterlagens regler. Det är viktigt att vara medveten om vad som gäller på just din arbetsplats. Men avtal kan aldrig bryta mot semesterlagens minimikrav.
  • Förskottssemester: Nyanställda kan ibland beviljas förskottssemester, vilket innebär att de får ta ut betald semester innan de har tjänat in rätten till den. Förskottssemestern blir en skuld till arbetsgivaren som regleras om den anställde slutar inom fem år.
  • Sparad semester: Anställda har rätt att spara upp till fem semesterdagar per år som kan tas ut inom fem år. Detta gäller dock endast om den anställde har rätt till mer än 20 betalda semesterdagar under semesteråret.

Semester vid sjukdom eller föräldraledighet
Om en anställd blir sjuk under sin semester har de rätt att avbryta semestern och istället ta ut sjukdagar. Detsamma gäller vid föräldraledighet; semesterdagar påverkas inte av ledigheten utan kan tas ut när den anställde återgår i arbete.

Semesterlagen utgör en minimistandard för anställdas semesterrättigheter. Medan avtal och kollektivavtal inte kan minska dessa rättigheter, kan de erbjuda förbättringar som fler semesterdagar, högre ersättning, och mer flexibla regler för sparad semester. Det är viktigt för arbetsgivare att känna till både lagens krav och eventuella kollektivavtal som gäller på deras arbetsplats för att säkerställa att de uppfyller sina skyldigheter korrekt.

 

Behöver du hjälp med att navigera i semesterlagen och tillämpa relevanta avtal och kollektivavtal på din arbetsplats? Kontakta oss på Lön & HR bolaget för expertstöd inom lön och HR.

Kontakta oss

Vi avsäger oss allt ansvar över att innehållet i texten är aktuellt och i linje med gällande lagar, regler och förordningar inom det skrivna ämnet vid tid för läsning. Vi kan därmed inte garantera att texten är aktuell eftersom uppdateringar sker kontinuerligt och siffror, uttalanden i texten och annat kan vara inaktuellt när du läser det. Därför är det viktigt att Ha i åtanke när inlägget skrivits och vara kritisk till att förändringar kan ha skett sedan publiceringen av inlägget.

 

Vill du vara säker på att informationen är aktuell, hjälper vi dig mer än gärna genom rådgivning och stöd. Kontakta oss för mer information.

När betalas semestertillägg respektive semesterersättning ut?

När betalas semestertillägg respektive semesterersättning ut?

Att ha koll på när semestertillägg och semesterersättning ska betalas ut är viktigt för både arbetsgivare och anställda. Dessa ersättningar...

Read More
Vad gäller vid uttag av semesterdagar?

Vad gäller vid uttag av semesterdagar?

Semesterperioden börjar närma sig och det är hög tid för att planera inför sommarens ledigheter. Inte sällan får du som arbetsgivare frågor från dina...

Read More
Slutlön

Slutlön

Att avsluta en anställning innebär många aspekter att beakta och en av de viktigaste är slutlönen. Oavsett om du har sagt upp dig, blivit uppsagd...

Read More